måndag 20 februari 2012

The sound of chirping paper birds...






































































Helgen inleddes med filmkväll tillsammans med några tjejer från jobbet, fortsatte med besök av Hanna och hennes lilla, klosstorn och bullfika och avslutades med kalas där vi grundade med linsgryta och fortsatte med ett berg av av kakor. På kalaset fanns Ingela som hade bott i Japan och kunde vika papperstranor. Jag tycker att de är fantastiska och fick en lektion, sedan dess har jag inte kunnat sluta. Jag har tranor på loftet. Vår lägenhet blommar av utslagna tulpaner och mängder av färgglada papperstranor. Dagens middag blev också ganska färgglad. Gryta på blomkål, potatis och morötter, till den yoghurt med mynta och vitlök och så grönsaker i form av sockerärter, ruccola och paprika till. Kan ha varit det godaste på länge- och är dessutom bland det nyttigaste. Jag älskar när det får vara så. Snart drar jag till fjälls. Man kan spana efter mig på tåget, där jag troligen sitter i skräddarställning och och viker papperstranor...

4 kommentarer:

till-vidas-ara sa...

oj vilka fina!!!! vill också kunna det där. är det lätt, finns nån fin beskrivning? maila gärna: lycke.live@gmail.com
och jag visst var konsten underbar! nyfiken på vilket annat tips du fick där! tycker om dina bilder***

kramar Lycke

Pella sa...

Hej fina, det finns hur mycket beskrivningar som helst om du googlar men jag har aldrig förstått mig på dem, försökte för ett tag sedan och gav upp men i helgen träffade jag en tjej som hade bott i Japan, på en födelsedagsfest, och hon lärde mig genom att visa och då gick det plötsligt lätt! Kanske är du bättre än jag på att tyda tvådimensionella beskrivningar- det kan ju vara värt ett försök! Nu vill jag bara lära mig vika fler saker! :) Kram

lillaicaica sa...

Hej Pella!
och tack för besöket på min blogg. som sagt jag brukar kolla in på din blogg lite då och då ;)
och det var ju träffande att du skrev om vika tranor nu. vad fina dina tranor är.
jag satt nämligen häromkvällen och googlade på vika tranor! åh så fina de är!
och Lykke det finns massor på nätet. bloggar och även filmer på youtube.
jag har ett ställe här hemma som är perfekt för en flock tranor. jag ska bara hitta lite tid sen ska jag också försöka mig på att vika :)
kram. icaica

till-vidas-ara sa...

Hej fina och tack för kommentaren! och vetdu! min lille mellanson har börjat med origami och han är superduktig. idag ville han vika en fågel också när jag påtalade det, så jag tror bestämt han ska få lära mig när han kollat upp det själv för han är så gulligt begåvad :)))

kramar Lycke