onsdag 8 april 2009

Vem är du- Nils Johan?!


Allt jag hitills vetat om mystiske Nilsjohan är att folk säger det med beundran och förhoppningar i rösten när de studerar 50-tals prylar av okänt ursprung; Kan det kanske vara en... Jag tror att det är... Det är nog... Nilsjohan!


Jag har en brödburk av Nilsjohan, ett par salladsbestick och möjligen något mer som jag inte vet om ursprunget på.


Idag hittade jag lite fakta om Nilsjohan i alla fall:



Nilsjohan


1888 grundades firman Nilsson och Johansson för handel med kärl i bleckplåt mm. Under mellankrigstiden blev företaget en grossistfirma för husgeråd. I början av 1950-talet ändrades namnet till AB Nilsjohan, som försåg det växande folkhemmet med alla slags husgeråd. Man ordnade Den Glada Köksparaden runt om i landet och Köksklubben hade 1,2 milj medlemmar som mest. Man anlitade moderna formgivare, t ex Bernadotte Design och Henrik Wahlfors och Signe Persson-Melin m fl. Egna formgivare var Gunnar Åkerlind, Sonja Katzin, Adam Thylstrup. Numera ingår varumärket Nilsjohan i finska Hackman-koncernen.


Bilden har jag lånat av fina http://saax.blogspot.com. Burkarna är designade av Erik Kold, burkar som min pojke för övrigt samlar på med själ och hjärta!

1 kommentar:

ottokoj sa...

Det gör jag verkligen!!!
VILL HA !!