tisdag 9 juni 2009

Hemma nu. I min sommarstad...


Uppsala - The sun is setting
Originally uploaded by markus berger

En ljusblå himmel klädd med tunna vita molnskyar skymtade utanför tågfönstret. Vi gled förbi ett rutnät av fabriker anlägda på stadens industriområde och kvällsolen speglade sig i tak klädda med korrugerad plåt. Nu var jag var hemma...

När jag klev av tåget andades jag in kylig men omissigenkännlig sommarluft. Den svaga doften av diverse olika gräs och blommor, den nedgående solen som målade fönsterglasen i byggnaderna runtomkring i rosa nyanser trots den sena timmen. Med en väska över axeln och en i vardera handen började jag kryssa genom kvarteren som sträckte sig mellan järnvägsstationen och mitt bostadshus. I en trädgård satt en proppmätt hare och iaktog mig med uppspärrade ögon, redo att fly om jag kom för nära. Kylan letade sig in under jackkragen och tyngden av väskorna i mina händer etsade skåror i mina handflator men jag var hemma nu. Ytterligare ett kvarter och jag skymtade mitt hus, min lägenhet och min balkong med de röda fåglarna, den färgglada trasmattan och de hängiga pelargonerna. Hemma nu. I min vackra sommarstad...

Inga kommentarer: